Zoeken
  • lynnsteelant

Laat je vrouwelijke energie stromen

Bijgewerkt op: 25 feb.

18 tips om in de feminine flow te komen



Er leeft een mix van mannelijke en vrouwelijke energie in elk van ons. Er is geen ‘goed’ of ‘slecht’, beiden vullen elkaar aan. Ze zijn verstrengeld in een dynamisch proces, waarbij ze elkaar afwisselen in intensiteit.


Vrouwelijke energie staat voor gevoel, intuïtie, overgave, duisternis, niet-weten, binnenwereld.

Enkele kenmerken van mannelijke energie zijn ratio, doelen, licht, strategie, buitenwereld.


Op sommige momenten kan een vrouw stevig in haar mannelijke energie zitten en een man in zijn vrouwelijke energie. Het gaat hier dus niet over geslacht.

Het is zowel voor vrouwen als voor mannen interessant om de vrouwelijke én de mannelijke energie in zichzelf toe te laten.


Vrouwelijkheid in een mannelijk georiënteerde maatschappij


Onze huidige samenleving is sterk mannelijk georiënteerd, wat het voor ons als vrouwen niet altijd evident maakt om echt onszelf te zijn. Dit kan uitputtend zijn voor ons lijf en onze gemoedstoestand. Vermoeidheid, stress, ongemak, pijn, overprikkeld zijn,... We 'lopen emotioneel', zijn kortaf naar onze huisgenoten of collega's, we hebben het gevoel dat we uit evenwicht zijn.



Wat vaak wordt ons gevraagd “wat heb je dit weekend gedaan?” (doen, mannelijk) in plaats van “hoe is het met jou?” (zijn, vrouwelijk). Er wordt verwacht dat we vooral veel activiteiten gedaan hebben. Een heel weekend thuis op ons gemak zijn, niets doen, dat is not done. En dat kan je al zeker niet delen op social media.


In ons huidig werksysteem is het de bedoeling dat we elke dag of week evenveel uren draaien (op het ritme van de zon), terwijl we als vrouw onderhevig zijn aan de cyclus van de maan. Tijdens “de dagen van de maand” hebben we meer nood aan rust en naar binnen keren.


Zorg dragen is een mooie vrouwelijke kwaliteit. Van zorgen voor je kinderen of een dierbare wordt vaak gezegd dat je op die manier niet of onvoldoende bijdraagt aan de maatschappij. Om dan nog maar te zwijgen over zorgen voor jezelf, wat vaak ronduit wordt bestempeld als ‘egoïstisch’.


Je kwetsbaar opstellen wordt dikwijls beschouwd als een zwakte. Je moet je sterk houden en vooral niet delen wat er werkelijk in je omgaat. Over je gevoelens praten is 'te zwaar' en emoties zoals verdriet uiten is al helemaal onwennig.


In ons onderwijssysteem wordt zo hard de nadruk gelegd op de ontwikkeling van het verstand. We merken echter als volwassene dat we dat verstand maar al te graag eens zouden op pauze zetten om tot bij ons gevoel en onze intuïtie te kunnen komen. Naast kennisoverdracht, die zeker zijn plaats hoort te hebben, hunkeren we zo fel naar het doorkrijgen van wijsheid.


De prestatiedruk is groot. Niet alleen op het werk, maar ook thuis, als vriendin, als moeder, als dochter, op social media,… Zelfs als ongeboren kind moesten we voldoen aan de gemiddelden. En alsof de verwachtingen vanuit de maatschappij nog niet hoog genoeg zijn, leggen we voor onszelf de lat nóg wat hoger.


In opvoeding hebben we geleerd dat streng en consequent zijn belangrijk is, terwijl we als ouder zelf aanvoelen dat elk moment anders is, dat onze noden op elk moment anders zijn, dat we meer willen leven in het nú. We willen dit voor onszelf, maar als we zo met onze kinderen zouden omgaan, dan zijn we bang voor de afkeurende meningen van onze omgeving.


Ook uitstapjes of familiebezoeken worden vaak weken op voorhand gepland (mannelijk), terwijl we soms gewoon pas op het moment zelf zouden kunnen voelen wat bij ons past (vrouwelijk).


Hoewel ik graag mee streef naar evenwicht tussen het mannelijke en vrouwelijke, voel ik toch dat er aan feminisme ook valkuilen zijn verbonden. Misschien hebben we de strijd voor gelijkheid verward met een streven naar gelijkwaardigheid. Misschien hoeven we niet in de schoenen van mannen proberen lopen, maar kunnen we onze eigen vrouwelijke pad naast hen bewandelen.


Het valt als vrouw - zeker als je ‘hooggevoelig’ bent – niet altijd mee om te blijven meedraaien in deze ‘mannenwereld’.



Tips om te her-balanceren


Maak contact met de natuur


#1 Ga dagelijks de natuur in. Water en aarde zijn vrouwelijke elementen. Ga zitten op een bankje aan het water, loop op je blote voeten, wroet in de aarde. Geniet van het licht van de (volle) maan.


#2 Breng de natuur in je huis. Maak een mini-kruidentuintje in je keuken, zet wat wildgeplukte bloemen in een leuke vaas, benut zoveel mogelijk het daglicht in plaats van kunstlicht om bijvoorbeeld te lezen.


#3 Zoek natuurlijke alternatieven voor chemische producten. Was je ramen met appelazijn, leg een ajuin naast je bed als je neus verstopt zit of ontschmink je ogen met kokosolie en een wasbaar doekje.


#4 Ga voor biologische voeding, zonder chemische stoffen en hormoonverstoorders.



Maak contact met je eigen natuur


#5 Kom in je lichaam door te wandelen, stampen (bijvoorbeeld als je boos bent), dansen, springen. Liek nobody is watching!


#6 Prikkel je zintuigen. Doe een druppeltje etherische olie op de trui, luister naar de fluitende vogels wanneer je opstaat, geniet van een heerlijk kamilletheetje of stukje pure chocolade, doe een zachte trui aan of voel de wind over je wangen glijden.


#7 Maak contact met je vrouwelijke cyclus. In welke periode heb je meer nood aan rust en wanneer voel je je meer energiek? Gun jezelf wat je op elk moment nodig hebt. Ga bewust om met het nemen van hormonen, zowel in voeding als via medicatie (vb. de pil). Organiseer je (werk)leven zoveel mogelijk volgens je cyclus.


#8 Breng je sensualiteit in beweging, laat je seksuele energie vloeien. Deze energie is vaak over generaties heen stevig op slot gegaan. Er ligt heel wat trauma op. Seksuele energie is creatiekracht, levenskracht. Leg je handen op je onderbuik. Voel. Laat je levensenergie stromen van je yoni naar je hart. Voel de levenskracht in jezelf.


#9 Leer ontvangen. Geeft iemand je een compliment, ontwijk het dan niet, geef het niet onmiddellijk terug, minimaliseer het niet. Wees gewoon dankbaar. Denk er ook aan om jezelf dagelijks een compliment te geven.



Ontspan


#10 Bouw dagelijks enkele mini-rustmomenten in en hou wekelijks enkele uren vrij voor jezelf. Bepaal niet op voorhand wat je in deze tijd zal doen, maar voelt op dat moment wat klopt voor jou.


#11 Niets doen is ook iets doen. Veel zelfs. Voel je niet schuldig als je gewoonweg eens even in de zetel wil gaan liggen. Neem eens een dagje verlof, helemaal voor jezelf.


#12 Voorzie maandelijks enkele 'hersteldagen', waarbij je zoveel mogelijk je sociale en/of werkactiviteiten beperkt. Dit kan bijvoorbeeld rond de periode van je menstruatie.


#13 Doe aan zelfzorg. Zet jezelf geregeld op de eerste plaats. Ga eens naar de sauna en/ of geniet van een heerlijke massage.



Ga in verbinding


#14 Creëer een veilige en vertrouwde omgeving waar je echt jezelf kan zijn. Een plekje (in je huis) waar jij jouw eigen ding kan doen. Mensen rondom jou die je ondersteunen om te stralen.


#15 Omring jezelf met gelijkgestemden. Doe wat je graag doet, zo kom je de mensen tegen die bij je passen.


#16 Ga voor kwalitatieve gesprekken en relaties. Vervang de oppervlakkige "Ca va? Alles goed?" door een oprechte "Hoe gaat het met je?". Als je niet bereid bent om met volle aandacht te luisteren naar het antwoord, dan stel je de vraag beter niet.


#17 Blijf dicht bij jezelf in het bijzijn van anderen. Als je jezelf steeds aanpast naar de (vermeende) verwachtingen van een ander, bouw je een weinig gefundeerde relatie op. Noch met de ander, noch met jezelf.


#18 Laat je ondersteunen door je omgeving. Durf je kwetsbaar opstellen, durf hulp vragen.



Je feminine flow nog meer versterken?


Je hoeft het niet alleen te doen!

Ik ga graag samen met jou op weg.


Ontdek je zielsmissie aan de hand van loopbaanbegeleiding.

Versterk je lijf, hart, hoofd en ziel via holistische life coaching.

Verbind live met je soulsisters tijdens onze Vrouwencirkel.

Kom in beweging dankzij Madammen on the move.

Geniet van een deugddoende lichaamsmassage of voetreflexologie.


Liefs,

Lynn

13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven